Szöllősi Eszter elnök +36 30 441 1854 | Majoros Zsuzsa elnökhelyettes +36 30 275 6239 info@buzaviragegyesulet.hu

Domján-Koncz Eszter család és párkapcsolati tanácsadó szakpszichológus vagyok. Pszichológus diplomámat 2010-ben szereztem meg az ELTÉ-n iskolapszichológia szakirányon. Szakvizsgámat 2013-ban fejeztem be, szintén az ELTÉ-n család és párkapcsolati tanácsadás szakirányon. Folyamatosan képezem magam, hogy naprakész tudással segíthessem a hozzám fordulókat. A kisgyermekkor, iskolás kor rengeteg változással jár. Ezeket a változásokat, fejlődési lépéseket nem minden gyermek tudja hiánytalanul megtenni. Nekik esetleg egy óvodai beszoktatás, iskolakezdés szorongató érzés, ami sok síráshoz, gátlásossághoz, visszahúzódottsághoz, alvásproblémához, szobatisztaságbeli visszaeséshez vagy evési zavarhoz vezethet. Előfordulhat, hogy a gyermek, magatartászavara, figyelmi problémái okoznak fejtörést a szülő számára. Sokszor a családi életben bekövetkezett hirtelen változásokból (halál, válás, költözés) fakadó új helyzethez való alkalmazkodásban kell megtámogatni a gyermeket.

Mindezen gyerekeknek és szüleiknek szeretnék segíteni, mert hiszem, hogy ezek az elakadások együttes munkával feloldhatóak.

Milyen problémákkal kereshetnek meg a szülők?

Szorongás

Szeparációs szorongásról beszélhetünk olyan esetekben, amikor a gyermek fokozott mértékben ragaszkodik gondozójához, édesanyjához. Tőle nem akar elszakadni semmilyen estben, mert minden elválást véglegesnek él meg.

Szociális szorongás tüneteit mutathatja a gyermek, ha kerüli mások társaságát. Zavarba jön idegenek között, nehezen oldódik fel, nem szeret szerepelni mások előtt.

Mit vehet észre a szülő:

  • A gyermek nem akar ottmaradni az óvodában, édesanyjától elválaszthatatlan, sír.
  • A gyermeket nem lehet másra bízni.
  • Nem szeret szerepelni.
  • Elpirul, belezavarodik mondandójába, ha idegenek kérdezik, vagy egyáltalán nem válaszol a gyermek.
  • Nem akar egyedül elaludni.

Teljesítményszorongás

Teljesítményszorongás jellemzően iskolás korban jelenik meg, amikor a gyermekek először élik meg a másokkal való összehasonlítást, az értékelést.

Mit tapasztalhat a szülő:

  • A gyermek kerüli a tanulási helyzeteket otthon.
  • Gyakran panaszkodik has vagy fejfájásra reggelente.
  • Iskolai munkájával soha nem elégedett.
  • Nem szeret iskolába járni.

Magatartászavar

A szülő tapasztalhatja, hogy otthon vagy az iskolában gondot okoz a kisgyermek számára a szabályok és keretek betartása. Nehézség számára a másokhoz való alkalmazkodás. Érzelmeit nem tudja adekvát módon kifejezni. Frusztrációját agresszióban vezetheti le.

Magatartászavarhoz vezethet az is, ha a kisgyermek szociálisan nem elég ügyes. Nehezen alakít ki kapcsolatot a társakkal, nincsenek megfelelő eszközei a hatékony énérvényesítéshez, emiatt gyakran háttérbe szorulhat, akarata ellenére.

Serdülőkorban a magatartászavar fokozódhat, ami további családi konfliktusokhoz vezethet. Ezért szerencsés, ha már kisgyermekkorban igyekszünk megoldani a problémát.

Hiperaktivitás/figyelemzavar

Egyre gyakrabban hallhatjuk egy-egy gyermekről, hogy hiperaktív vagy figyelemzavaros. Érdemes elkülöníteni a túlmozgékony, eleven gyermekeket a valóban ilyen problémával küzdőktől.

Jellemző tünet lehet, hogy a gyermeknek nehézséget okoz a tevékenységeinek összeszervezése. Elfelejti feladatait, elhagyja dolgait. Figyelmetlen, nem veszi észre, ha szólnak hozzá.

További jellemző lehet:

  • az állandó mozgásigény.
  • a látszólagos fáradthatatlanság, kisebb alvásigény.
  • motoros nyughatatlanság, vagyis a kezek vagy lábak folyamatos mozgatása.
  • rendezetlen mozgáskoordináció.