Szenzoros integrációs terápia
Ayres terápia
A szenzoros integráció tulajdonképpen az agynak az a képessége, hogy a különböző érzékszervek által észlelt ingereket összerendezze. Az érzékelés észleléssé alakul. A gyenge szenzoros integrációnak nincsenek nyilvánvaló jelei. Gyakran csak azzal szembesül a gyermek környezete, hogy az amúgy jó képességű tanuló mégis gyengén teljesít az iskolában, vagy következetes nevelés ellénére sem tud rendesen viselkedni. Ha nem jól működik a szenzoros integráció, az az élet sok területén okozhat nehézségeket. Tanulási nehézségek, magatartásproblémák jelentkezhetnek. Korai tünet lehet, ha a csecsemő nem fordul meg, ül, vagy áll fel időben, nehezen tanulja meg bekötni a cipőjét, nehézséget okoz a biciklizés megtanulása. A gyakori balesetek, vagy a beszédfejlődés meglassúbbodása is korai tünet lehet. Minél jobban integrálja agyunk az érzékleteket, annál boldogabb, rendezettebb az életünk. A szenzoros integráció leginkább az ingerekre adott adaptív válaszok során fejlődik. A szenzoros integráció zavart működésének felismerése nem könnyű. A gyermek mozgásának megfigyelésével és a diagnosztikus teszt elvégzésével következtethetünk agyának működésére.
A terápiának hat eleme van:
– Taktilis ingerlés
A taktilis ingerlés javíthatja más szenzoros ingerek érzékelésének képességét is. A taktilis ingerek által felélénkíthetjük, vagy csökkenthetjük is a gyermek izgatottságát. A terápiát általában taktilis ingerléssel kezdjük .A taktilis rendszer fejlettsége azért fontos,mert általa fontos információkat szerzünk a környezetünkről. Szerepe van a kézügyesség kialakulásában,szükségünk van rá,hogy érezzük testünk határait A szociális életünk fejlődésére is hatása van,eltudjuk -e viselni a simogatást,mások érintését.
Hipotóniás izomzat esetén a nagy mennyiségű taktilis inger fokozhatja az izomtónust. A taktilis ingerek serkentő hatást válthatnak ki a pramis pályára is.
– Vesztibuláris ingerlés
A taktilis ingerléshez hasonlóan elősegíti a szenzoros integrációt más területen is. Fontos szerepe van a figyelem kialakulásában. Térbeli tájékozódó képességünk is függ tőle. A tessttartás kialakulásáért is felelős.
– Csecsemőkori reflexek gátlása
Ha a csecsemőkori reflexek időn túl is fennmaradnak, nagyon sok problémát okozhatnak. Egyensúlyproblémák jelentkezhetnek,,előfordulhat a nagy és finommozgások rendezetlensége,az oldaliság (lateralitás )kialakulatlansága vagy keresztezettsége,a látási,hallási figyelem zavara,és problémák az életkornak megfelelő feladatok elvégzésében.
– Szemmozgások normalizálása
– A test két oldalának integrálása
– Vizuzális forma és térérzékelés
A terápia alapelvei:
– A gyermek aktivitása a játékon keresztül valósul meg, nem tudatos, nincsenek kötelező elemei.
– Figyelembe veszi a gyermek adottságait, érettségét.
– A terapeuta által felkínált lehetőségek közül a gyermek válaszja ki,hogy mivel és mennyi ideig szeretne játszani
– A mozgásos tevékenység nem cél, hanem eszköz.
– Pozitív élményeket ad, örömforrás.
– A foglalkozásokon a direktivitás és a non-direktivitás egyszerre jelenik meg.
– A gyermek mozgásvágyát nem csak tünetként kezeli, hanem ebben látja az öngyógyítás lehetőségét is.
Tatár Ágnes
terapeuta