A ló hűséges társa az embernek. Az élet számos területén hasznos segítséget jelentenek, így a gyógyításban, a szellemi és fizikai aktivitás fejlesztésében is. Régi megfigyelés, hogy az állatokkal való foglalkozás elősegíti egyes betegségek, sérülések gyógyulását, javulását. Az idejében elkezdett, célirányos feladatokkal a sérült gyermekek többsége jó eséllyel fejleszthető, állapotuk, életminőségük javítható vagy szinten tartható.
A lovak és a gyerekek között szoros kötelék alakulhat ki, melyhez hozzájárulnak a lovaglás során a lóval való együttműködés fizikai, pszichés és szociális hatásai is. A felelősség és a bizalom érzése, az élmény, amit egy nagy állat irányítása és a vele való együttműködés jelent, az önbizalom növekedése és a viselkedési problémák javulásának irányába hat.
A gyógypedagógiai lovaglás és lovas torna segítséget jelent:
- a tanulásban akadályozott
- értelmileg akadályozott
- autista
- részképesség problémákkal küzdő
- látássérült
- hallássérült
- magatartászavaros
- hiperaktív
- beszédproblémákkal küzdő gyermekek számára.
Gyógypedagógia lovaglás:
- a gyógypedagógus-lovasterapeuta által irányított komplex fejlesztés
- a ló, a lovaglás, a lóval bánás hatásait használják ki nevelő, fejlesztő célzattal,
- fejlesztő, játékos feladatok megoldása ló hátán,
- 25-30 perces foglalkozások, melyek többnyire lépés, ügetés járásmódokban történnek,
- a fejlesztés egyéni vagy csoportos keretek között zajlik.
A gyógypedagógiai lovaglás hatásai:
Fizikai hatásai:
- mozgásérzékelés, mozgáskoordináció javulása, testséma fejlődése, ütem-, ritmusérzék fejlődik, egyensúly javul, helytelen mozgások leépülése.
Pedagógiai, gyógypedagógiai hatásai:
- érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás fejlődése, élmény, tapasztalatkör bővülése, önbizalom, életöröm megjelenése, motiváció fejlődése.
Szociális hatásai:
- kapcsolat a lóval, együttműködés kialakulása, érzelmi, akarati funkciók fejlődése, kommunikációs képességek javulása, fegyelem, kitartás, kötelességtudat kialakulása.